Hoe de N-VA het verschil gaat maken

Op 11 oktober 2012

Ondertussen zijn we nog maar enkele dagen verwijderd van 14 oktober. De laatste rechte lijn naar de gemeenteraadsverkiezingen is ingezet. Misschien vraagt u zich nog af "waarom moet ik op de N-VA stemmen in Rijkevorsel?".

Daarom geven we graag nog enkele concrete zaken mee waarin de N-VA het verschil gaat maken.

Communicatie:

De N-VA wil bij wegenwerken nog voor de studies aangevat worden informeren naar de visie van de buurtbewoners. Zo willen we u beter betrekken bij wat er in uw straat gebeurt.

Dit kan bijvoorbeeld gebeuren op de jaarlijkse wijkvergaderingen die we gaan organiseren indien de N-VA kan meebesturen. Rijkevorsel gaan we opdelen in 5 delen, dit zijn de 'wijken' van de wijkagent.
Zo kan u als inwoners minstens één keer per jaar in dialoog treden met het bestuur.

Via een vernieuwde gemeentelijke website zal er ook meer interactie mogelijk zijn. Zo willen we een aantal documenten beschikbaar maken via een webtoepassing.

Openbare werken:

Concreet willen we de komende zes jaar werk maken van een heraanleg van de Appelstraat en andere klinkerwegen in slechte staat. Het kruispunt Kerkdreef - Essenweg verkeersveiliger maken zit ook in onze planning. Alsook het verbeteren van de vele slechte voetpaden in onze gemeente.

Ook het tweede deel van de Molenstraat en Sint-Jozef zouden we graag verfraaien
naarmate de financiële mogelijkheden.

Ook ondersteunen we de provinciale plannen om een omleidingsweg te voorzien aan de westkant van Rijkevorsel. Vermits de N-VA deel uitmaakt van de Vlaamse regering hebben we alvast de contacten in Brussel om dit dossier onder de aandacht te houden.

Vrije tijd:

In 2013 wil de N-VA starten met de bouw van het jeugdlokaal voor de Plussers en Jeugdhuis De Wauwel.

Ook willen we ondersteuning voorzien voor wijk- en buurtfeesten. O.a. door middel van materiële medewerking voor wijk- en buurtcomité's alsook door ondersteuning bij praktische en wettelijke zaken. Hiervoor maken we een duidelijke brochure, die ook voor jeugdfuiven kan dienen.

Lokale economie - middenstand:

Werken aan een administratieve en financiële vereenvoudiging en een ondernemingsvriendelijk klimaat.

De N-VA wil startende bedrijven een steuntje in de rug geven door een (gedeeltelijke) vrijstelling van de (gemeentelijke) onroerende voorheffing gedurende drie jaar.

De belasting op benzine- en andere pompen afschaffen.

Financiën:

Onze lijsttrekker heeft al meermaals gesproken met de financieel-beheerder van onze gemeente. Zo is hij op de hoogte van de financiële toestand van Rijkevorsel en van de gemeentelijke investeringsmarge voor de komende jaren.

De N-VA wil werken volgens het principe van "zero based budgetting". Hiervoor kappen we de gemeentebegroting in zes stukken. Elk jaar van de bestuursperiode beginnen we voor één stuk te rekenen vanaf nul. In plaats van de bestaande cijfers met enkele procenten te verhogen gaan we zo na welke uitgaven effectief nodig zijn en wat deze de gemeente gaan kosten.

Bij een investeringsmarge van 2 miljoen euro per jaar kiest de N-VA ervoor om niet het volledige bedrag te investeren. De overschot willen we besteden aan schuldafbouw. Zo bouwen we stelselmatig de huidige schuld van bijna 14 miljoen euro af.

Dit zijn enkele zaken waarmee de N-VA in Rijkevorsel het verschil kan maken. Meer kan u lezen in ons kort, of  indien u dat wenst uitgebreid, partijprogramma.