Leo Pleysier en Luk Van Soom ingehuldigd als ereburgers van Rijkevorsel

Op 27 maart 2017, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme)
Op maandag 27 maart werden kunstenaar Luk Van Soom en schrijver Leo Pleysier ingehuldigd als ereburgers van Rijkevorsel, voor hun bijdrage aan de bekendheid en de uitstraling van de gemeente Rijkevorsel.
Karl Geens, schepen van cultuur, sprak tijdens de inhuldiging volgende motivatie uit.

"Vandaag zijn we hier samen om twee inwoners van Rijkevorsel het ereburgerschap toe te kennen. De gemeenteraad heeft in haar zitting van 27 februari beslist dat twee Rijkevorselse, zeer gekende, kunstenaars zich vanaf nu ereburger mogen noemen. Twee kunstenaars uit twee verschillende, maar even boeiende, disciplines. Namelijk de beeldende kunst en de literatuur.

Luk Van Soom
Iedereen kent onze dorpsgenoot Luk Van Soom als een persoon die daadwerkelijk heeft bijgedragen tot de bekendheid en uitstraling van de naam en faam van Rijkevorsel. Zijn kunstwerken staan in vele steden en gemeenten van ons land, waaronder bij ons in Rijkevorsel het kunstwerk "500 kg". Ook in heel wat andere Europese landen staan werken van hem. Tevens heeft hij  tal van prijzen gewonnen. In 1979 was hij de winnaar van de prijs van Lerius, in 1987 is hij bekroond met een prijs voor beeldhouwen van de provincie Antwerpen en in 1992 vertegenwoordigde hij België op de wereldtentoonstelling in Sevilla in Spanje. zette hij voor Beaufort (2006) een twaalf meter hoge metalen lampenboom op het strand, en creëerde hij met monumentale beelden als Walhalla (1993) en De Man van Atlantis (2003) herkenbare stadsgezichten in steden als Antwerpen en Brussel.

Hij was professor aan de Rietveld Academie in Amsterdam van 1990 tot 1993 en aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen van 1997 tot 2001. Momenteel is Luk  nog steeds professor aan de Academie Sint Joost in Breda (1990 – heden).

Leo Pleysier
Veel mensen in Rijkevorsel kennen de man die ons liet genieten van zijn vele boeken zoals  "Waar was ik weer", "De gele rivier is bevrozen, "Wit is altijd schoon", "Dieperik".  In zijn verhalende prozawerk onderzoekt hij vaak zijn verhouding tot zijn geboortestreek en zijn familieleden. Rijkevorsel en de Kempen komen dus vaak aan bod in zijn boeken. Tevens werd hij verschillende keren bekroond en genomineerd voor zijn werk:

zo kreeg hij in
1971:  Stijn Streuvelsprijs voor Mirliton.
1982:  Eugène Baieprijs voor Kop in kas.
1984:  Arkprijs van het Vrije Woord voor Kop in kas.
1990:  ontvangt de F. Bordewijk-prijs voor Wit is altijd schoon.
1996: Prijs van de Vlaamse gemeenschap voor proza voor De Gele Rivier is bevroren
2002: Nominatie Inktaap 2002 voor Volgend jaar in Berchem

Leo stond ook verschillende keren op de longlist van de AKO literatuurprijs

Maar Rijkevorsel kent Leo niet enkel als schrijver, heel wat kinderen van ons dorp hebben Leo ook leren kennen als leerkracht van de gemeenteschool, waar ze met veel plezier luisterden naar de mooie verhalen die hij voor de klas vertelde."

Na het voorlezen van de motivatie overhandigde burgemeester Dorien Cuylaerts de oorkondes aan de nieuwe ereburgers.

Tien Rijkevorselse ereburgers
Kunstenaar Luk Van Soom en schrijver Leo Pleysier werden voorgedragen als negende en tiende ereburger van Rijkevorsel. In het verleden werden volgende personen reeds gehuldigd als ereburger van de gemeente Rijkevorsel:

Schrijver Aster Berkhof, geboren in Rijkevorsel en hier ook zijn jeugdjaren doorbracht
Britse oorlogsveteranen WO II: Dick Henry en Wilf Jackson
Plaatselijke oorlogsveteranen WO II: Jan Peeters (overleden), Frans Roelen (overleden), Karel Van Den Langenbergh en Jos Cleymans
Richard Celis, voor zijn bijdrage tot de bekendheid en de uitstraling van de naam en de faam van de Vlaamse Gemeenschap