Marc Simons gehuldigd als ereburger van Rijkevorsel

Op 23 oktober 2023, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme)
Marc Simons

Op maandag 23 oktober 2023 is Marc Simons postuum gehuldigd als ereburger van Rijkevorsel.
Marc was jarenlang hoofdredacteur van het Veussels volksblad ‘De Nieuw Brug’. Op 11 juli van dit jaar overleed hij op 75-jarige leeftijd. In het bijzijn van familie en vrienden werd de oorkonde van het ereburgerschap overhandigd aan echtgenote Treza.

Een getogen Rijkevorselnaar

De huldiging werd opgeluisterd door een welkomstwoord van burgemeester Dorien Cuylaerts en toespraken van de schepen van cultuur en feestelijkheden, Karl Geens, die vertelde over zijn persoonlijke contacten met Marc en Sara Simons, de dochter van Marc en Treza. Daarnaast brachten ex-bandleden en het zangkoor de SmarTones enkele nummers uit het oeuvre van Floeren Aap, de groep die eind jaren ‘60 mee werd opgericht door Marc. Marc Simons was een geboren en getogen Rijkevorselnaar en woonde er samen met echtgenote Treza en hun twee dochters, Sara en Veerle. Hij studeerde voor onderwijzer in het Sint-Pieterinstituut in Turnhout en gaf later les in de gemeentelijke jongensschool van Rijkevorsel en het Klein Seminarie in Hoogstraten. Na zijn pensionering werd hij voltijds journalist voor Het Volk en Het Nieuwsblad.

Hoofdredacteur van 'De Nieuw Brug'

Hij lag aan de basis van de legendarische muziekgroep Floeren Aap, opgericht eind jaren '60. Marc was de zanger van de groep die enkele succesvolle singles maakte zoals ‘De feestkroket’ en ‘Het
Leeuwenlied’. In en om Rijkevorsel was Floeren Aap bekend. Marc was niet alleen onderwijzer, echtgenoot, zanger, journalist en tekstschrijver. Hij was ook hoofdredacteur van het befaamde Veussels volksblad ‘De Brug’ en later ‘De Nieuw Brug’ en maakte
ook deel uit van het bestuur van de Rijkevorselse Rederijkers, nog steeds bekend voor de organisatie van de jaarlijkse Halfvastenstoet in Rijkevorsel. Het lokaal bestuur van Rijkevorsel is enorm fier op de verwezenlijkingen van onze dorpsgenoot en schenkt Marc Simons daarom met veel waardering postuum het ereburgerschap van Rijkevorsel. Het lokaal bestuur Rijkevorsel eert zo zijn bijdrage tot de bekendheid en uitstraling van Rijkevorsel.