Sloopvergunning voor steenbakkerijsite SAS

Op 14 mei 2016, over deze onderwerpen: Energie en Milieu, Ruimtelijke ordening
sloop sas

De gemeente wenst op de voormalige steenbakkerijsite SAS een kwalitatief herbestemmingsproject te realiseren. Wonen wordt hierbij de hoofdfunctie, maar er kan tevens plaats voorzien worden voor nevenfuncties zoals kleinschalige handel, het verenigingsleven ... Bij de nieuwe invulling is een knipoog naar het verleden onontbeerlijk. In het kader van de doelstellingen van Kempen 2020 wil het bestuur eveneens volop inzetten op duurzaamheid.

Na een grondige procedure stelde de gemeenteraad op 25 april 2016 het ruimtelijk uitvoeringsplan voor de site SAS definitief vast. Hierbij werd de voormalige steenbakkerijsite, voorheen voornamelijk milieubelastend industriegebied, omgevormd naar woon- en open ruimtegebied.

Sinds enige tijd treft de gemeente de nodige voorbereidingen voor de sloopwerken op de site. Inmiddels heeft de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar de sloopvergunning verleend. Concreet blijven volgende gebouwen en constructies behouden:

1.de voorgevel van het ovengebouw
2.een fragment van de oven
3.de schouw
4.de afscheidingsmuur langsheen Stevennekens
5.de arcadebogen van het omlaadstation
6.de buitenschil van de productiehal langsheen Hoge Heideweg
7.de kapel langsheen Sint-Jozef
8.het kantoorgebouw langsheen Sint-Jozef

Voor ons heeft de schouw een grote beeldbepalende waarde in de kern van Sint-Jozef, daarom besliste het college van burgemeester van schepenen, en de gemeenteraad, de schouw te behouden en te restaureren. Ze wordt echter wel wat ingekort omwille van de ernstige beschadiging aan de bovenzijde.

Hoewel de sloopwerkzaamheden reeds vergund zijn, wordt verwacht dat deze ten vroegste in het voorjaar van volgend jaar van start kunnen gaan. Het gemeentebestuur kan aanspraak maken op subsidies van de Vlaamse Overheid, maar moet hiervoor een tijdrovende procedure doorlopen. De werken aan de schouw kunnen vermoedelijk dit najaar al aanvangen.

Parallel hiermee wordt eveneens een en ander onderzocht met betrekking tot de nieuwbouw op de site.