Vijf AED-toestellen in Rijkevorsel vanaf voorjaar 2016

Op 1 december 2015, over deze onderwerpen: Sport, Veiligheid (politie en brandweer), Gezondheid
aed

In het voorjaar van 2016 worden er op vijf locaties in Rijkevorsel AED-toestellen geplaatst. De raadsleden en het personeel van het gemeente -en OCMW-bestuur volgden alvast een opleiding om deze toestellen op een correcte manier te gebruiken. In de toekomst kunnen ook inwoners van Rijkevorsel een dergelijke opleiding volgen.

AED-toestellen op vijf locaties in Rijkevorsel

De gemeente wil investeren in de gezondheid van de Rijkevorselnaren. Via een groepsaankoop, georganiseerd door IOK, koopt de gemeente vijf automatische externe defibrillatoren (AED) aan. Met deze AED-toestellen kan men een elektrische schok aan het hart toedienen als er sprake is van levensbedreigende hartritmestoornissen. Het toestel analyseert het hartritme van het slachtoffer en bepaalt automatisch of een stroomstoot het slachtoffer kan helpen.

De locaties van de AED-toestellen werden bepaald in overleg met de afdeling Rijkevorsel en de provinciale koepel van het Rode Kruis. In Sint-Jozef Rijkevorsel zullen twee AED-toestellen opgehangen worden: aan het gemeenschapscentrum en de sportvelden op de Zuiderdijk. In het centrum van Rijkevorsel worden defibrillatoren voorzien op het dorpsplein van Rijkevorsel, het gemeentelijk sportveld in de Bavelstraat en op de sport- en recreatiezone Sonsheide.

Opleidingen

Bij een hartfalen is er vaak geen dokter of verpleegkundige in de buurt. De enige hulp kan dus komen van omstaanders. Een AED kan omstaanders helpen bij het succesvol uitvoeren van een reanimatie. Hoe meer mensen kunnen reanimeren en defibrilleren met een AED, hoe meer mensen een hartstilstand kunnen overleven. Daarom wil de gemeente zoveel mogelijk mensen leren omgaan met een AED.

Onlangs volgden de gemeenteraadsleden, OCMW-raadsleden en personeelsleden van het gemeentebestuur en het OCMW een opleiding om een AED-toestel op correcte wijze te gebruiken. Vanaf het moment dat de AED-toestellen beschikbaar zijn op de voorziene locaties, zullen er ook vormingen georganiseerd worden voor de bevolking. In eerste instantie krijgen de verenigingen en organisaties van Rijkevorsel de kans om zich hiervoor in te schrijven.

Hartveilige gemeente

Met de plaatsing van publiek toegankelijke AED’s op het grondgebied van Rijkevorsel en het aanbieden van opleidingen aan de bevolking heeft het gemeentebestuur van Rijkevorsel de intentie om een hartveilige gemeente te zijn.